dinsdag 22 november 2011



Niets is leuker dan een aardige polemiek tussen twee columnisten. Erik Boerefijn pakt de knuppel op en krijgt mijn repliek. Boerefijn gooit politiek en samenleving op één hoop en bewijst daarmee mijn gelijk: Alphen is een puber van 14 jaar.

Puistenkoppen
Pubers van 14 zijn van die ongeleide projectielen waar je je van afvraagt waarom je ze op de wereld hebt gezet. Puistenkoppen, die per week van mening wisselen over van alles en nog wat. Die onredelijk zijn, zoekende zijn naar zichzelf en de rest van de wereld daar de schuld van geven. Je houd van ze omdat het moet en koestert de  gedachte dat het ooit volwaardige, denkende mensen worden.

Democratie
Boerefijn maakt geen onderscheid tussen samenleving en politiek. Daarmee maakt hij dezelfde denkfout als menig Alphens columnist: U vind politiek veel te belangrijk. Dat is niet goed. Uw lokale politici zijn uw marionetten. Als zij uw belang niet goed vertegenwoordigen moet u bij de volgende verkiezingen iemand anders kiezen. Daarom gaat u eens per vier jaar stemmen,  Machiel van der Schoot.

Intellectuelen
Zolang we dorpsbewoners zijn gaat het nog wel goed. De intellectuelen die in Alphen en Boskoop geboren zijn, zijn het dorp al lang geleden ontvlucht en ook in de overige kernen ken ik weinig autonome denkers. De veldwachter op een varken en de dorpsgek horen bij de couleur locale. De kroegpraat ook. Grote beslissingen worden elders genomen. Uw overheid denkt na over uw identiteit.

Rotte vis
Alphen aan den Rijn kan zich dat (zeker na de fusie) niet meer permitteren.Wat voor labbekakken bent u, dat u het debat over de identiteit van Alpen aan den Rijn door uw stadbestuur laat voeren?  Een gemeenschap met meer dan 100.000 inwoners is stuurloos als zij zich laat leiden door politici aan de ene kant en borrelpraat aan de andere kant. U moet ruimte maken voor denkers, zonder hen bij de eerste de beste gelegenheid voor rotte vis uit te maken of op te hangen aan de galg van ons eigen onbenul. U moet ruimte maken voor een echt debat.

Elite
Over twee jaar maak ik deel uit van uw samenleving zonder intellectuele elite. Daar verzet ik mij tegen: Bij volwassenheid horen volwassen meningsverschillen. Ik daag u niet uit tot een mening over Gebel , Prins, van Velzen of Schriek; ik daag u uit tot een maatschappelijk debat over uw waarden. Ik vraag u, met mij, met een lampje te zoeken in uw samenleving naar mensen die dat politieke debat overstijgen.

Licht in de tunnel
Het laatste blog op Alphens.nl van Kaj Elhorst neigt in die richting. Laten wij goed naar hem luisteren en het op de inhoud van zijn verhaal met hem oneens zijn, zonder hem te kruisigen. Laten wij het onhandige intiatief van Martijn Zohlandt, waarmee hij gaat aantonen dat de meeste Alphenaren met hele ander dingen bezig zijn, op zijn merites waarderen.

Want, Erik Boerefijn, als je de bestuurders niet meer de schuld kunt geven, waar sta je dan? En wie zijn jouw maatschappelijke roergangers?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten